Rekomendowany program Unplugged

PROGRAM UNPLUGGED – Podstawowe informacje Część programu unplugged przeznaczona dla uczniów składa się z 12 lekcji, które koncentrują się na umiejętnościach życiowych, przekonaniach normatywnych i wiedzy o substancjach psychoaktywnych. Każda lekcja prowadzona jest według następującego schematu: wprowadzenie (ewentualnie przypomnienie najważniejszych informacji z poprzedniej lekcji), mini wykład wprowadzający do aktualnego tematu, realizacja tematu z użyciem aktywizujących metod pracy, podsumowanie zajęć, ewentualnie zadanie domowe dla uczniów. Tematyka zajęć dla uczniów dotyczy problemów takich, jak:
  • konformizm,
  • przejawy nacisku grupowego i sposoby radzenia sobie z nim,
  • wiedza o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących przed piciem alkoholu, zróżnicowaniu podatności na alkohol w zależności od płci,
  • przekonania normatywne na temat rozpowszechnienia zjawiska używania substancji psychoaktywnych wśród młodych ludzi,
  • wiedza o przyczynach i następstwach palenia papierosów,
  • umiejętność komunikowania swoich emocji,
  • umiejętność asertywnej obrony swoich racji,
  • inne umiejętności interpersonalne, których niedostateczne opanowanie może skłaniać do używania substancji psychoaktywnych w sytuacjach towarzyskich,
  • wiedza o narkotykach,
  • umiejętność radzenia sobie z problemami, formułowania celów i podejmowania decyzji.
Metody realizacji zajęć: prezentacje, praca w grupach, zadania domowe, scenki sytuacyjne, dyskusje, gry edukacyjne, informacje zwrotne. Program Unplugged – Rodzice Zajęcia dla rodziców obejmują trzy spotkania, które prowadzone są w formie wykładowo-warsztatowej. Każde spotkanie prowadzone jest według następującego schematu: wprowadzenie (ewentualnie przypomnienie najważniejszych informacji z poprzedniego spotkania), mini wykład wprowadzający do aktualnego tematu, realizacja tematu z użyciem aktywizujących metod pracy, podsumowanie spotkania. Tematyka zajęć dla rodziców:
  • informacje na temat kwestii psychologicznych i społecznych związanych z dojrzewaniem,
  • informacje na temat narkotyków, używanie substancji psychoaktywnych jako element eksperymentalnych zachowań ryzykownych młodzieży,
  • wpływ i rola rodziny w okresie dojrzewania,
  • rozwój autonomii i tożsamości u nastolatków,
  • konflikt pokoleń i konieczny rozwój rodziny,
  • asertywność rodziców, wyznaczanie w rodzinie jasnych granic w zakresie używania substancji psychoaktywnych.
Metody realizacji zajęć: mini wykład, dyskusja, praca w podgrupach, psychodrama, prezentacja multimedialna. Szczegóły realizacji Programu Unplugged w szkołach i szkolenia dla nauczycieli pod numerem telefonu 12-251-61-04